Blogi
Kansainvälistyvän yrityksen muistilista – huomioi nämä 5 asiaa
Tähtäätkö yrityskasvuun kansainvälistymisen kautta? Kokosimme kätevän listan seikoista, jotka kannattaa huomioida silloin, kun on aika suunnata maailmalle.
Kansainvälistyminen tulee usein ajankohtaiseksi silloin, kun kotimaan markkinat käyvät turhan pieniksi. Voi myös olla, että yrityksellä on käsissään erityisosaamista tai jokin uniikki tuote tai palvelu, jolle on kysyntää kansainvälisillä markkinoilla.
Maailmalle ei kuitenkaan kannata lähteä soitellen sotaan. Onnistumisen mahdollisuus on suurempi silloin, kun kansainvälistymisen tukena ovat selkeä strategia, konkreettiset tavoitteet sekä selvät askelmerkit. Ennen kuin kansainvälisten markkinoiden ovet aukeavat, on yrityksellä monta kriittistä päätöstä tehtävänä.
1. Perehdy markkinoihin ja kysyntään
Ensimmäisiä suuria päätöksiä on kohdemaan valinta. Ota lokaatiota valitessa huomioon muun muassa kuluttajakäyttäytyminen, lainsäädäntö sekä kulttuurierot: Muualle Eurooppaan voi olla helpompi suunnata kuin vaikka Yhdysvaltoihin tai Kiinaan.
Selvitä myös, mitä kilpailijasi tekevät ja onko tarjoamallesi varmasti kysyntää. Kuinka erottaudut markkinoilla? Onko lanseeraamasi tuote tai palvelu täysin uusi tai kenties parempilaatuinen tai halvempi kuin jo olemassa olevat vaihtoehdot? Tässä selvitystyössä sinua auttavat markkina- ja kilpailija-analyysit.
2. Valitse yrityksellesi parhaiten sopiva toimintamalli
Kansainvälisille markkinoille voi pyrkiä monen eri toimintamallin turvin.
Verkkokauppa: Kevyin ja nopein tapa tavoittaa kansainväliset ostajat. Yksinkertaisimmillaan tämä malli vaatii vain ALV-rekisteröitymisen sekä paikallisten verojen maksamista.
Paikallinen myyntihenkilö tai edustaja: Hyvä keino jalkautua kohdemaahan silloin, kun kauppaa ei voi tehdä verkon kautta, tai kun yritykselle halutaan antaa kasvot kohdemaassa ilman suuria investointeja. Juridisesti selvitettäväksi ja hallinnolliseksi tehtäväksi tulee tällöin palkanmaksu, sosiaaliturvamaksut sekä paikallisten verojen maksaminen.
Sivuliikkeen tai osakeyhtiön perustaminen kohdemaahan: Toimiva vaihtoehto silloin, kun käytettävissä on enemmän resursseja, ja paikallisuus ja luotettavuus ovat tärkeitä seikkoja.
3. Varmista rahoitus
Oman kassan lisäksi kansainvälistyvä yritys tarvitsee usein myös ulkoista pääomaa. Tarjolla on niin julkista kuin yksityistä rahoitusta.
Muista, että rahoituksen hakuprosessi täytyy usein laittaa vireille ennen liiketoiminnan aloittamista ulkomailla.
Vinkki! Rahoituksen hakemisessa voit turvautua osaavan kumppanin apuun. Konsultin käyttäminen erityisesti EU-rahoitusta haettaessa kasvattaa mahdollisuutta saada hakemus hyväksyttyä.
4. Löydä oikeat kumppanit
On hyvä muistaa, että kaikkea ei tarvitse hoitaa itse. Osaavat kumppanit auttavat niin verkostojen luomisessa kuin taloushallinnon asioissakin.
Integra International -verkosto: Tarjoaa apua kansainväliseen verotukseen, juridiikkaan sekä talous- ja palkkahallintoon noin 70:ssä eri maassa.
Suomessa ja kohdemaassa toimivat kauppakamarit: Auttavat muun muassa tekemällä yrityksille tutkimuksia ja konsultointeja kansainvälistymiseen liittyen.
Business Finlandin toimijat kohdemaassa: Tarjoavat neuvoja ja apua suunnitelmien eteenpäin viemiseen.
Paikallinen toimija tai konsultti: Silmät ja korvat kohdemaassa. Tuntee paikallisen kulttuurin ja toimintatavat ja pystyy siksi koputtelemaan oikeita ovia ja sujuvoittamaan prosesseja.
5. Huolehdi, että yrityksesi tahtotila ja kulttuuri tukevat kansainvälistymistä
Toiminnan laajentaminen ulkomaille tarkoittaa usein tuntuvia muutoksia myös emoyhtiössä. Toimiminen useassa eri maassa vaatii nimittäin kaikkea kommunikaatiotavan ja -kielen muutoksesta yhtenäisen identiteetin rakentamiseen sekä muutoksiin tavassa toimia ja ajatella. Silloin kun kansainvälisyys on emoyhtiön selkärangassa, on yrityksellä vahvempi pohja kansainvälistymiseen sekä paremmat mahdollisuudet menestyä.
Olemme apunasi, kun tarvitset kokemusta ja asiantuntemusta kansainvälisen kasvusi tueksi. Ota yhteyttä ja katsotaan läpi seuraavat askeleet uusien markkinoiden valtaamiseksi!
Julkinen rahoitus
Business Finland
- Innovaatioseteli
- Kehityslaina
- Tempo-rahoitus kansainvälistymiseen
- Market explorer -rahoitus
- Talent explorer -rahoitus
- Nuoret innovatiiviset yritykset -rahoitus myyntiin ja markkinointiin kansainvälisille markkinoille
ELY-keskukset
Rahoitusta kansainvälistymiseen.
Finnpartnership
Rahoitusta kehittyvissä maissa tapahtuvaan liiketoimintaan.
EU
Horizon-ohjelma myöntää rahoitusta kansainvälisenä yhteistyönä toteutettaviin innovointihankkeisiin sekä pk-yritysten oman liiketoiminnan kehittämiseen.
Yksityinen rahoitus
Bisnesenkelit
Tulevat yleensä yrityksen vähemmistöosakkaaksi ja tuovat rahoituksen lisäksi arvokasta osaamista ja verkostonsa yrityksen käytettäväksi.
Laina
Pankkilaina sopii toimintansa vakiinnuttaneelle, kannattavalle yritykselle. Uusille, nopeasti kasvaville yrityksille taas yksityisen
rahoituslaitoksen tarjoama yrityslaina voi olla
hyvä vaihtoehto.
Joukkorahoitus
Joukkorahoitusvaihtoehtoja löytyy niin lainapohjaisena, osakeanteina kuin tuotepohjaisena. Tuotepohjaisessa joukkorahoituksessa ikään kuin myydään ennakkoon tuotteita.
Laskurahoitus
Laskujen myyminen voi olla kasvavalle yritykselle hyödyllistä. Parhaiten se sopii täydentämään muita rahoitusmuotoja.