Artikkelit
Miten voit parantaa myyntisaatavien hallintaa?
Näin varmistat, ettei kassavirrat kuivu kassapuroksi – 6 vinkkiä yritykselle myyntisaamisten hallintaan.
Myyntisaatavien hallinta ja seuranta on yllättävän haastava tehtävä monelle yritykselle. Saatavien seuranta tulisi olla säännöllistä ja osa päivittäisiä talouden hallintaa, ja erityisesti näin taloudellisesti epävakaana aikana myyntisaamisten hallinta korostuu. Mikäli näin ei tehdä, voi kassavirrat kuivua huomaamatta kassapuroksi. Meillä hallinnan ammattilaisilla on hyviä ja yksinkertaisia neuvoja, jolla varmistat, ettei näin pääse käymään.
6 toimenpidettä myyntisaatavien parempaan hallintaan:
-
Ota myyntisaatavien seuranta osaksi arkea
Mikäli saatavien ja kassan seuranta ei ole vielä säännöllistä, aloita se nyt. Tätä kautta tunnistat mahdolliset pullonkaulat; mitkä laskut on maksettu ja mitkä ei, missä asiakkuuksissa on haasteita laskujen ajallaan maksun kanssa ja koska on tarve käynnistää toimenpiteet näiden suhteen. Ainoastaan näin saat riittävän hyvän tilannekuvan yrityksesi myyntisaatavista. Avaintekijä myyntisaamisten kotiuttamisessa on se, että olet tarpeeksi ajoissa yhteydessä asiakkaisiin.
-
Lähetä myyntilaskut mahdollisimman pikaisesti
Tämä on yksinkertaisin tapa nopeuttaa myyntisaatavien kotiuttamista. Mitä nopeammin lähetät asiakkaalle myyntilaskun tehdystä työstä, sitä nopeammin saat todennäköisesti myös maksun. Turhalla aikailulla myönnät asiakkaalle ilmaista maksuaikaa ja toisaalta tarkka ja tehokas laskutusprosessi tuo asiakkaalle myös hyvän asiakaskokemuksen. Älä siis aikaile ja arkaile laskujen lähetyksen kanssa!
-> Yritys B:llä kestää yritys A:ta tuplasti kauemmin kotiuttaa myyntisaamiset! Toimiiko sinun yrityksesi kuin A vai B?
-
Luo selkeät maksukäytännöt
Luo yrityksellesi selkeät laskutusrutiinit ja ymmärrettävät maksuehdot. Ennakointi on avainasemassa myyntisaatavien nopeassa kierrossa. Arvioi asiakkaiden luottokelpoisuutta ennen myyntiä ja harkitse tarvittaessa ennakkomaksua tai lyhyempiä maksuaikoja. Tarjoa myös kannustimia asiakkaille, jotka suorittavat maksunsa ajallaan. Alennukset tai muut edut voivat rohkaista asiakkaita maksamaan laskunsa ajallaan. Ajantasainen laskutus ja maksuvalvonta opettavat myös asiakkaat haluttuun maksukäyttäytymiseen.
-
Hyödynnä sähköisen taloushallinnon mahdollisuudet
Sähköiset taloushallinon ohjelmistot tarjoavat ratkaisun niin myyntisaamisten seurantaan kuin tehokkaaseen laskutusprosessiin, kun lasku kulkee sähköisesti aina lähettäjältä vastaanottajalle nopeasti ja varmasti. Esimerkiksi eFina-ohjelmistossa myyntisaamisen seuranta on helppoa .
Automaattinen maksumuistutus parantaa myyntisaamisten kiertonopeutta ja vähentää muistutusten lähettämiseen käytettävää aikaa. EmCe 365 -ohjelmistossa myyntisaatavien seuranta on tuotu osaksi aloitusnäkymää . Valjasta teknologia avuksesi!
Myyntisaamiset eivät ole kaikki samanarvoisia
Tässä muutamia asioita mitä on hyvä miettiä:
- Minkä suuruisia myyntisaatavia sinulla on eniten?
- Onko kyseessä kuluttaja- vai yritysasiakas?
- Millainen asiakassuhde on kyseessä?
- Millainen luottokelpoisuus asiakkaalla on?
Eri suuruisille myyntisaataville voi olla järkevää laatia erilaiset perintäprosessit. Mikäli liiketoiminnallasi on paljon pieniä myyntisaamisia, mieti olisiko ne järkevää antaa perintätoimiston hoidettavaksi. Suurempien saatavien kohdalla voi olla hyvä selvittää asiaa ensin itse. Näissä tilanteissa soitto asiakkaalle on hyvä tapa selvittää miksi maksu on viivästynyt ja sopia tarvittaessa maksusuunnitelmasta. Tällä on myös vaikutusta yrityksesi asiakaskokemukseen.
-
Ota mittarit käyttöön myyntisaamisten seurannassa
Yrityksen perinnän tehokkuuden ja asiakkaille annettujen maksuaikojen seurantaan on kehitetty myös hyödyllinen mittari; myyntisaamisten kiertoaika. Tunnusluku kertoo kauanko keskimäärin yrityksellä kestää saada asiakkaan maksut yrityksen kassaan. Tunnusluku voidaan laskea seuraavasti:
365 * myyntisaamiset / liikevaihto = myyntisaamisten kiertoaika (pv)
Myyntisaamisten kiertoaikaa seuraamalla voit tarkastella mihin suuntaan saamisten hallinta on kehittynyt ja tehdä tätä myöten myös tarvittavia toimenpiteitä.
Muista siis säännöllinen seuranta ja mukautuminen muuttuviin tilanteisiin – näin vahvistat yrityksesi juuria ja pidät ne terveenä. Jos tarvitset lisätietoja tai apua myyntisaatavien hallintaan liittyvissä kysymyksissä, ota yhteyttä hallinnan ammattilaisiimme. Me Administerissa rakennamme kaikki palvelumme vahvistamaan asiakkaan juuria.